دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

سردرد ، نامی آشنا

    سردرد برای همگان پدیده‌ای آشناست و کمتر کسی است که در طول عمر خود آن را تجربه کرده باشد. هنوز برای سردرد تعریف مشخصی که مورد قبول همه باشد وجود ندارد. شاید ساده‌ترین تعریف برای سردرد «احساس درد و ناراحتی از ناحیه کاسه چشم تا قسمت پشت سر» باشد.


    باید به‌خاطر داشت که سردرد یک بیماری نیست بلکه نشانه‌ای است از طیف متنوع بیماری‌ها که از یک سرماخوردگی ساده شروع و به امراض جدی مثل تومورهای بدخیم مغزی ختم می‌‌شود. گرچه در اغلب موارد منشا سردرد، بیماری‌های خوش‌خیم است اما اولین مسئله‌ای که در برخورد با بیمار مبتلا به سردرد باید حل شود عبارت است از افتراق بین علل خوش‌خیم و علل خطرناک‌تر. سردرد می‌تواند ریشه‌های مختلفی داشته باشد از استرس گرفته تا رژیم غذایی و… اما بدون توجه به علت آن باید گفت که سردرد یکی از ناراحت‌کننده‌ترین دردها است که گاهی تا قسمت‌های پشت سر و حتی گردن هم نفوذ می‌کند.
    ساز و کارهای اصلی مکانیسم سردرد عبارتند از:
    - گشاد شدن عروق داخل و خارج جمجمه
    - التهاب عروق داخل و خارج جمجمه
    - عفونت عروق داخل و خارج جمجمه
    - تغییر فشار داخل جمجمه
    - انقباض ممتد عضلات کاسه سر و گردن.
    
    امروزه سردردها، یکی از هدف‌های تحقیقات پزشکی به شمار می‌روند. تخمین‌زده می‌شود که شش نفر از صد نفر به میگرن‌ها که نوعی از سردرد‌های مزمن محسوب می‌شوند مبتلا هستند و معمولا خانم‌ها بیشتر به میگرن مبتلا می‌شوند.
    میگرن عبارت است از اختلال یا سردردی که معمولا تکرار می‌شود و با تغییرات موقتی قطر رگ‌های خونی در سر صورت می‌گیرد.
    میگرن می‌تواند به علائم عصبی غیر از سردرد، شامل تغییرات بصری، اشکال در گفتار، ضعف یا کرخی در قسمتی از بدن، احساس مورمور و سوزش منجر شود.
    بسیاری از بیماران میگرنی به علائم قبل از شروع درد عادت کرده‌اند و ممکن است پیش از آغاز سردرد، اقداماتی انجام دهند که موجب کاهش درد شود. از چند دقیقه تا چند ساعت بعد منبسط شدن عروق خونی، سردرد شدیدی عارض خواهد شد. در مورد میگرن‌ها، فاکتورهای وراثتی و محرک‌های محیطی در ایجاد شرایطی که قطر غیرطبیعی و التهاب عروق خونی را موجب شود شرکت دارند.
    غالبا سردرد میگرنی به صورت کوبیدن در یک طرف سر شروع می‌شود و به دو طرف گسترش می‌یابد یا در همان یک طرف باقی می‌ماند. میگرن معمولا به صورت سردردی گنگ شروع شده و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت به دردی بسیار شدید مبدل می‌شود حتی ممکن است ساعت‌ها یا روزها طول بکشد.
    پس بنابراین اگر با سردردهایی غیرمعمولی، تغییر رنگ پوست، خواب‌آلودگی، سرفه مداوم، استفراغ، تهوع، اسهال، یبوست، گرفتگی عضلات یا درد شکم مواجه شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد