X
تبلیغات
نماشا
رایتل
چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389

مقاله: بی‌تحرکی خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

به گفته دکترحمیدی، سرپرست کلینیک پوکی استخوان و سنجش تراکم استخوان مرکز پزشکی خاص بی‌تحرکی و عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به پوکی استخوان را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

دکتر "زهره حمیدی" افزود افزایش فعالیت‌های بدنی و انجام فعالیت‌هایی از جمله روزی نیم ساعت پیاده‌روی می‌تواند در جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی موثر باشد.

وی افزود بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی باعث تسریع در کاهش توده استخوانی می‌شود در مقابل ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب اگر مرتب و روزانه انجام شود به افزایش توده استخوانی کمک می‌کند.

به گفته وی پوکی استخوان بیماری خاموشی است که هیچ گونه علامتی ندارد و زمانی که فرد دچار شکستگی‌های استخوانی می‌شود می‌توان به وجو این بیماری پی برد که در این مرحله هم نمی‌توان کار چندان زیادی برای بیمار انجام داد.

دکتر حمیدی با بیان اینکه بیشترین افراد در معرض خطر افراد بالای ۶۵ سال هستند افزود توصیه ما به افراد زیر این سن این است که به منظور پیشگیری از کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان مصرف ویتامین دی و کلسیم را به هیچ وجه از برنامه غذایی خود حذف نکنند.

وی افزود همچنین افرادیکه به علت بیماری‌های خاصی ناچار به استفاده از کورتون هستند صرف‌نظر از سن در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند و برای تشخیص باید تست سنجش تراکم استخوانی انجام دهند.

دکتر حمیدی تصریح کرد سن بالای ۶۵سال، یائسگی زیر ۴۵سال، مصرف کورتون، زمین خوردن‌های در اثر عدم تعادل، شکستگی‌های استخوانی با حداقل ضربه و یا شکستگی استخوان بطور خودبخود در بستگان درجه اول و پرکاری تیروئید از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌روند.

وی افزود علاوه بر این عوامل اصلی، عوامل فرعی همچون بی‌تحرکی بیش از شش ماه، کمبود کلسیم ، کمبود نور آفتاب، کاهش وزن بیش از ۱۰درصد نسبت به دوران جوانی و یا وزن زیر ۵۷کیلوگرم در هر سنی و آرتریت روماتوئید در ابتلا به پوکی استخوان موثر هستند.

دکتر حمیدی اضافه کرد وجود دو عامل از عوامل فرعی به اندازه یک عامل از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان، فرد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

وی گفت افراد تا سن ۲۰سالگی استخوان هایشان ساخته می‌شود، در سنین بین ۲۰تا ۴۰سالگی استخوانها در حالت ثابت باقی می‌مانند و از سن ۴۰ سالگی به بعد و بعد از دوران یائسگی در زنان کلسیم استخوان‌ها از بین می‌رود.

سرپرست کلینیک پوکی استخوان و سنجش تراکم استخوان مرکز پزشکی خاص گفت سنین نوجوانی و زیر ۲۰سال بهترین زمانی است که کلسیم کافی در اختیار بدن قرار گیرد.

بهترین راه برای به دست آوردن کلسیم خوردن غذاهای پر کلسیم همچون لبنیات شامل شیر و ماست، سبزی‌های تازه، خشکبار، حبوبات، سویا و ماهی های نرم استخوان نظیر ماهی آزاد، ساردین و کلیکا است.

روز ۲۸مهرماه به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نام‌گذاری شده است. 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد