دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

شیوه مبارزه ویتامین ‪ C‬با سرطان مشخص شد.

محققان آمریکایی دریافتند ویتامین ‪ C‬می‌تواند به شیوه‌ای غیر آنکه دانشمندان تاکنون فکر می‌کردند، از بروز سرطان پیشگیری کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، دانشمندان مدتها گمان می‌کردند ویتامین ‪ C‬و دیگر آنتی‌اکسیدانها با حمله به مولکولهای رادیکال آزاد اکسیژن فرار و ممانعت از آسیب‌رسانی آنها به ‪ ،DNA‬به روند مبارزه با پیشرفت سرطان کمک می‌کنند.

اما محققان دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور دریافتند آنتی‌اکسیدانها در این مبارزه نقش دیگری ایفا می‌کنند: آنها با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به تومور، در توانایی آن برای رشد اخلال ایجاد می‌کنند.

محققان این نقش جدید را با مشاهده موش‌هایی که با تولید میزان زیادی رادیکال آزاد به دو نوع سرطان مبتلا شده بودند، دریافتند. درصورت تغذیه این موش‌ها با مکمل‌های آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین ‪ ،C‬می‌توان این رادیکالهای آزاد را سرکوب کرد.

تیم تحقیقاتی هاپکینز در بررسی سلولهای سرطانی موش‌هایی که سرطانی شده و آنتی اکسیدان دریافت نکرده بودند، متوجه شدند که به ‪ DNA‬آسیب جدی وارد نشد.

"پینگ گائو" یکی از محققان این تیم گفت: در صورتی که آسیب ‪ DNA‬یکی از دلایل بروز سرطان نباشد، پس اثرهای مثبت آنتی‌اکسیدان‌ها نیز به آسیب ‪DNA‬ مربوط نمی‌شود.

این دانشمندان نتیجه گرفتند برخی ساز و کارهای دیگری در این روند دخالت دارند، مانند پروتئین "‪ "HIF-1‬که وابسته به رادیکال‌های آزاد است.

محققان دریافتند اگرچه پروتئین ‪ HIF-1‬در سلولهای سرطانی موش‌های درمان نشده به وفور دیده می‌شود اما این پروتئین در سلولهای سرطانی درمان شده با ویتامین ‪ ،C‬وجود ندارد.

"چی دانگ" یکی دیگر از اعضای این گروه تحقیاتی گفت: این پروتئین به سلول بدون اکسیژن کمک می‌کند تا بدون استفاده از اکسیژن، قند را به انرژی تبدیل و ساخت رگهای خونی جدید برای تامین نیاز به اکسیژن تازه را آغاز کند.

برخی از تومورهایی که سریع رشد می‌کنند به انرژی زیادی نیاز دارند و از تمامی اکسیژنی که در اطرافشان وجود دارد استفاده می‌کنند. این تومورها برای زنده ماندن به پروتئین ‪ HIF-1‬نیاز دارند.

اما ‪ HIF-1‬تنها با ذخیره آماده رادیکالهای آزاد کار می‌کند. از این رو آنتی آکسیدانها با از بین بردن این رادیکالهای آزاد و متوقف کردن ‪،HIF-1‬ نقش محافظتی ایفا می‌کنند و در نتیجه رشد تومور نیز متوقف می‌شود.

این پژوهشگران اهمیت ‪ HIF-1‬را با تولید سلولهای سرطانی ناشی از تغییر ژنتیکی در این پروتئین که برای ثبات نیازی به رادیکالهای آزاد نداشت، تایید کردند.

آنتی اکسیدانها در این سلولها دیگر قدرت مبارزه با سرطان را نداشتند.

اما محققان پیش از افراد به استفاده از مکمل ویتامین ‪ C‬برای این منظور اقدام کنند، تاکید می‌کنند که پژوهش آنها هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد.

منبع:خبرگذاری ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد