دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

این عکس، کجای عالم است؟(14)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس، کجای عالم است؟(14)

 

این عکس، کجای عالم است؟(14)

جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

حال به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.

نمایی از یو در رنگهای واقعی

تصویر اول: نمایی از قمر سیاره مشتری، یو در رنگهای واقعی

این تصویر که در حد فاصل سالهای 1995 تا 2003، توسط فضاپیمای گالیله تهیه شده است به ما نشان می دهد که یک انسان، قمر یو را به چه شکل و به چه رنگی خواهد دید. رنگ زرد یو به خاطر عناصر گوگرد و سنگهای سیلیکاتی بر سطح آن و نمای غیر عادی اش به واسطه حضور تعداد زیادی آتشفشان فعال بر سطح آن است. اثرات جزر و مدی ناشی از سیاره مشتری باعث شده تا این قمر شکلی نامتعارف به خود بگیرد. جاذبه مشتری باعث می شود تا مواد موجود در هسته از گوشه ای به گوشه دیگر بروند و در نتیجه این جابجایی باعث ایجاد اصطکاک و گرمای بیش از حد انتظار در درون این قمر می شود. بر اثر نیروی جاذبه عظیم وارد شده از طرف مشتری، حجم موادی که از حفره های آتشفشانی سطح این قمر به بیرون پرتاب می شوند، بسیار زیاد است.

سحابی مرداب از نگاه هابل

تصویر دوم: سحابی مرداب از نگاه هابل

اینگونه به نظر می رسد که رنگهای این تصویر، با قلمو و دقت بسیار بالا و صرف سالها وقت چنین زیبا کشیده شده است. طول این تصویر بیش از 3 سال نوری و رنگهای آن حاصل از تابش اتمهای یونیزه شده عناصر مختلف است. این تصویر که سحابی مرداب را نشان می دهد با دوربین های فوق پیشرفته تلسکوپ فضایی هابل بدست آمده اند. نام دیگر این زایشگاه ستاره ای M8 است و در فاصله 5000 سال نوری از ما، در صورت فلکی قوس قرار گرفته است. این تصویر که با دقت بالا تهیه شده، فعل و انفعالات گوشه ای از کیهان را نشان می دهد که در آن ستارگان جوان زیادی روزهای اولیه تشکیل خود را می گذرانند. سحابی مرداب یکی از محبوبترین اجرام از دید تلسکوپهای کوچک منجمان آماتور هم به حساب می آید.

 

برای آشنایی با سایر مناطق کائنات در هفته های آینده با ما همراه باشید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد