دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

شتاب زلزله در زمین‌های آبرفتی دو برابر می‌شود :

 مدیر بخش زلزله شناسی و مهندسی زلزله مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که شتاب زلزله در زمین‌های آبرفتی دو برابر می‌شود.

دکتر علی بیت اللهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: مناطقی که خاکشان دارای ریزدانه بیشتری است و به اصطلاح " شل" هستند در زمان وقوع زلزله جابجایی بیشتری در آنان رخ می‌دهد.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته دراین خصوص اظهار داشت: اگر ما ضریب زلزله در نقطه‌ای از خاک سفت است را یک عدد در نظر بگیریم باید آن عدد را در زمین آبرفتی شل چند برابر فرض کنیم.

وی با اشاره به زلزله کجور در مازندران گفت: به علت آبرفتی بودن زمین آن منطقه شتاب زلزله در آنجا نسبت به سایر مناطق دو برابر شد.

بیت اللهی تصریح کرد: باید در ساخت و ساز ابعاد ستون‌ها و تیرها با توجه به نوع خاک و میزان فشار و شتاب در زمان وقوع زلزله تقویت شوند به همین دلیل در ساخت و ساز باید شرایط ساختگاهی بنا از لحاظ نوع زمین و جنس خاک مورد مطالعه قرار گیرد.

مدیر بخش زلزله شناسی و مهندسی زلزله مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: در مطالعه شرایط ساختگاهی ساختمان، توجه به پارامترهای شتاب جنبش نیرومند زمین در سطح زمین و رفتار ساختمان با توجه به اندازه فشار، تاکید می‌شود.

وی افزود: امروزه مطالعات ساختگاهی در ساخت و ساز فقط برای ساختمان- های بزرگ ، برج‌ها و برخی ساختمان‌های خاص لازم الاجرا است در حالی که عمده خسارات در زمان وقوع زلزله شامل اماکن مسکونی می‌شود،بنابراین این مطالعات باید به صورت یک برنامه ریزی جامع در طیف وسیع انجام شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد