دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

فست‌فودها گرسنگی سلول‌ها

برخلاف پدر و مادرها که کمتر پا به رستوران‌های «فست‌فود» یا همان «غذاهای آماده» می‌‌گذارند،

جوانان و نوجوانان انواع ساندویچ‌ها و پیتزاها را به غذاهای سنتی ترجیح می‌‌دهند. این روزها کمتر جوانی است که رستوران‌های فست‌فود را نشناسد و با دوستان خود به آنها سر نزده باشد.

فست‌فودها غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می‌‌شوند و در رستوران‌هایی با همان نام عرضه می‌‌شوند. صنعت تولید غذاهای سریع در بسیاری از کشورهای جهان در حال رشد بی‌سابقه‌ای است و سالانه میلیون‌ها دلار در این مکان‌ها خرج می‌‌شود.

رستوران‌های فست‌فود دو شاخص اصلی دارند؛ یکی آن‌که غذا پس از سفارش خیلی سریع آماده می‌‌شود و با حداقل امکانات به مشتری ارائه می‌‌شود و دیگر این‌که این غذاها در رستوران‌ها در حجم زیادی تولید و گرم نگه داشته شده یا پس از سفارش مشتری دوباره گرم می‌‌شوند. بسیاری از این رستوران‌ها به صورت زنجیره‌ای فعالیت می‌‌کنند و محصولات غذایی هریک از آنها در یک واحد کنترل کیفیت، کنترل می‌‌شوند.

غذاهای فست‌فود موردعلاقه جوانان شامل پیتزا، انواع ساندویچ، هات‌داگ، چیپس و پنیر و مرغ سرخ‌کرده است که معمولا در کنار آنها سیب‌زمینی سرخ‌کرده و تنوری و انواع سالاد کلم و سالاد فصل به عنوان مخلفات میل می‌‌شود.

جوانان و نوجوانانی که در یکی از وعده‌های غذایی روزانه خود از غذاهای فست‌فود استفاده می‌‌کنند، نسبت به سایر همسالان خود کالری، نمک و چربی بیشتر و ویتامین و موادمعدنی کمتری دریافت می‌‌کنند.

متخصصان تغذیه معتقدند مصرف بی‌رویه فست‌فودها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می‌‌شود زیرا این مواد بیش از نیاز بدن انرژی ایجاد می‌‌کنند و متعاقب آن افزایش وزن را پدید می‌‌آورد و کمبود موادغذایی مشکلاتی را در بدن ایجاد می‌‌کند منجر به اختلال در دستگاه عصبی نظیر سردردها، مشکلات پوستی همچون خارش و ضایعات موضعی پوستی، کهیر، اختلال در دستگاه تنفسی همچون سرفه، آسم، پولیپ‌های بینی و اختلالات تنفسی می‌‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد