دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

دفتر بودجه وزارت آموزش و پرورش

وبلاگ غیر رسمی دفتر بودجه و گروههای بودجه استانها

محققان آلمانی: زمین کوچکتر از آنی است که فکر می‌کردیم.

محققان آلمانی می‌گویند که زمین چند میلیمتری کوچکتر است و آنها همچنین کشف کرده‌اند که اروپا از آمریکای شمالی سالانه ‪ ۱۸‬میلیمتر فاصله می‌گیرد که این فاصله‌گیری تاثیراتی روی وضعیت اقلیمی زمین دارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه اینترنتی دویچه‌وله، محققان مرکز تحقیقاتی در دانشگاه بن آلمان در چارچوب یک پروژه جهانی قطر زمین را از نو اندازه گرفته و دریافته‌اند که این سیاره آبی چند میلیمتر از اندازه‌گیری‌های قبلی کوچک‌تر است و نکته مهم دراین نتیجه‌گیری، امکان اثبات این است که بالا رفتن سطح آب دریا براثر تغییرات جوی است.

دانشمندان مرکز تحقیقاتی دربن اندازه‌گیری‌های خود را از طریق امواج رادیویی انجام داده‌اند که از کهکشان می‌آیند.

مجموعه‌ای شامل بیش از ‪ ۷۰‬رادیوتلسکوب که در سطح جهان پراکنده‌اند، این امواج را دریافت می‌کنند.

به علت اینکه گیرنده‌ها در نقاط دور از هم قرار دارند، سیگنال‌های رادیویی را در فواصل زمانی اندک دریافت می‌کنند.

"اکسل نتناگل" (‪ (Axel Nothnagel‬مدیرگروه تحقیقات، شگرد اندازه‌گیری فاصله دو ایستگاه را اینگونه توضیح داده است. "از روی این تفاضل ما می‌توانیم فواصل بین رادیو تلسکوب‌ها را اندازه‌گیری کنیم، کاری که دقت آن تا دو میلیمتر در هر هزار کیلومتر است و براساس همین شگرد می‌توان ثابت کرد که اروپا و آمریکای شمالی سالانه ‪ ۱۸‬میلیمتر از هم دور می‌شوند." وی همچنین می‌گوید که با اندازه‌گیری فواصل ایستگاه‌ها از هم، اندازه بزرگی زمین هم تعیین می‌شود.

طبق گفته او، به وسیله ترکیبی از داده‌های ماهواره‌ها می‌توان مختصات حدود ‪ ۴۰۰‬نقطه در سطح زمین را با دقت بی‌نظیری اندازه‌گیری کرد و براساس این نتیجه‌گیری، سیستم مختصات تازه‌ای برای زمین شکل گرفته است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد